2010. augusztus 12. |
Pauer Gyula és Bak Imre Fehér egyik tondója előtt Fekete tondók Fehérváron
Fehér László legújabb pályaszakaszáról (2007-2010)
A
2007-ben a Ludwig Múzeumban megrendezett retrospektív kiállítása után Fehér
László hosszú idő után ismét szülővárosában mutatja be új képeit. A korai
fehérvári kiállításokat figyelembe véve az új tárlat így egyfajta
visszatérésként, az eddigi pályaszakaszok lekerekítéseként is értelmezhető.
Csakúgy,
mint formailag az új képek meghatározó alakja, a kör. Mármint a kör alakú
festmény, a tondó. Fehér László legújabb képeinek talán éppen az a legfőbb
újdonsága, hogy a festő rátalált erre a - főként a reneszánsz időszakában előszeretettel
alkalmazott - képformára (gondoljunk
csak Botticelli vagy Raffaello madonnás „körképeire”, vagy e műforma
leghíresebbjére: Michelangelo „Doni tondó”-jára). Fehér László elmondása
szerint 2008 augusztusában El Kazovszkij temetésén egy látomás, egy belső
sugallat vette rá a kör alakú fekete képek alkotására: a nagy festőtárs
sírjánál állva mintegy beúszott a látóterébe egy nagy, üres, fekete kör, „Kazo”
fény által megrajzolt, mosolygó, medvekucsmás arcképével. Úgy, mintha Kazovszkij
a halál „szemgödréből” nézne vissza rá. E síron túli látomás hatására született
meg 2008 szeptemberében Fehér első tondója, az első kör alakú fekete kép: az El
Kazovszkij emlékére festett medvekucsmás portré. S Fehér László azóta jórészt e
klasszikusnak számító képforma keretében teszi próbára munkássága eddigi
eredményeit.
|
Utolsó frissítés ( 2010. december 28. )
|
Tovább...
|