|
2010. november 18. |
1910. november 20.
Lev Nyikolajevics halála
Száz éve halt meg Tolsztoj
Az
orosz irodalom értelme Dosztojevszkij és Tolsztoj. A két óriás közös vonása az
olvasó szempontjából, hogy műveiket másképp olvassuk, mint más írókét: nem az
irodalmat „élvezzük” bennük, hanem úgy érezzük, valami sokkal komolyabb és
felelősségteljesebb dologgal foglalkozunk. Valamivel, ami a lelkiismeret-vizsgálathoz
hasonlít.
Dosztojevszkij
és Tolsztoj együtt él a köztudatban: „páros csillagok”, mint Goethe és
Schiller. Ők ketten együtt az oroszok. A Goethével és Schillerrel való
párhuzam, amelyet Thomas Mann vet fel, csakugyan nagyon csábító: Schillernek
Dosztojevszkij felel meg, az átszellemült, eszmékkel viaskodó, beteg testű író,
Goethének pedig Tolsztoj. Külső vonásokban is hasonlóvá teszi őket a jómód, az
előkelőség, a korán élvezett világhír és a magas életkor, a teremtő erő csökkenése
nélkül. Az ember mindkettejüket erőteljes aggastyánként képzeli el. A diadalmas
öregkor mintegy kézzelfogható jele valami kegyelemszerű kiválasztottságnak. De
míg Goethét olümposzi derűvel töltötte el az a tudat, hogy az istenek kedvence,
Tolsztojt nyugtalanította, és növelte lelkiismeret-furdalásait.
|
Utolsó frissítés ( 2011. február 24. )
|
Tovább...
|
|
2010. november 08. |
November 9. és a holtak világa
November 9. mint pozitív és negatív
küszöbélmény a német szellemtörténetben
Ennek
a Rudolf Steiner életében és fejlődésében oly jelentőségteljes napnak egy
másik rétegét is figyelembe kell vennünk. November 9. általában is
különleges napnak számít. Ahogyan azt Peter Sloterdijk egyszer ismeretterjesztő
formában kifejtette, ezt a napot - különösen a német szellemtörténetben - mintegy a túlvilágiság, s olykor egyfajta félelemmel teli titokzatosság, vagy a kettéhasadó szakadék, a mindent elnyelő feneketlen
mélység légköre veszi körül. Ez utóbbival kapcsolatban gondoljunk csak 1923.
november 9-ére (Hitler puccskísérletére), az 1938-as birodalmi
kristályéjszakára (a zsidóellenes pogromra Németországban), vagy akár a berlini
fal 1989. november 9-i ledöntésére.
|
Utolsó frissítés ( 2017. november 13. )
|
Tovább...
|
|
2010. október 31. |
Peter
Tradowsky
Helmuth von Moltke,
a szellem fáklyavivője
Ha
megvizsgáljuk, hogy a világháború következtében milyen spirituális helyzet állt
elő Németországban, akkor azt látjuk, hogy Helmuth von Moltke volt ennek a
helyzetnek a sorsdöntő fontosságú alakja (1848-1916), és nem csupán azért, mert
1914-ben ő volt a német hadsereg vezérkari főnöke, hanem mivel az erről a
posztról történő eltávolítása után Rudolf Steiner egy sor levelet írt neki. E
leveleknek - melyeket Emil Bock
„lélekvezető leveleknek” nevezett - arról kellett tanúbizonyságot tenniük a leváltása
miatt súlyos lelki válságba került Helmuth von Moltke számára, hogy „a német népszellem magasba emelt
fáklyával, bizakodást keltve áll, és hogy az események folyamán a népszellem irányából
érkező erők az Ön gondolataival vannak. Évek óta Excellenciád gondolatai
bizonyultak annak az eszköznek, amelyet a szellemi világnak erről az oldaláról
felhasználnak. S hogyha a történések fizikai menete most látszólag
ellentmond ennek, a valóságban azonban nem ez a helyzet.” (Rudolf Steiner
levele Helmuth von Moltkéhoz 1914. december 20-án)
|
Utolsó frissítés ( 2016. július 29. )
|
Tovább...
|
|
|