Csontváry és a teozófia I. (Csontváry géniusza, 6. rész) Nyomtatás E-mail
2015. október 29.

Image
Csontváry: Fohászkodó Üdvözítő
Csontváry géniusza (6. rész)

Csontváry és a teozófia (I.)

A festő világnézetének

„tudományos” értelmezései

 

Si hominibus placuerim Christi servus non essem

(Ha az embereknek tetszel,

nem lehetsz Krisztus szolgája)

 

Pertorini Rezső 1966-ban megjelent Csontváry-monográfiájában – az életmű mindmáig legrészletesebb lélektani és eszmetörténeti feldolgozásában[1] – a következőket írja a festő világnézetéről: Csontváry írásai „egy misztikus-mágikus világnézetre, egy új vallás kialakítására engednek következtetni. Ez a vallás tulajdonképpen nem is új: benne keleti vallások, főleg az iszlám misztika, a zoroasztrizmus és a Mithrász-kultusz nyomai fedezhetők fel. Csontváry keleti utazásai során összeköttetésbe kerülhetett ezekkel a vallásokkal, illetve maradványaikkal. Az összefüggés egésze azonban egyéni konstrukció, amely ősi nyomokon jár.”[2]

Utolsó frissítés ( 2016. április 28. )
Tovább...
 
Csontváry géniusza (5. rész) 2015. október 13. Nyomtatás E-mail
2015. október 12.

Image
Csontváry vörös szakállas önarcképe
„Én feláldoztam az életemet,

megtudandó, mi a való…”

Szemelvények Csontvárytól

hogy fejlődik ki a világ

és hogy fejlődik tovább

(Csontváry géniusza, 5. rész)

 

Csontváry géniuszáról szóló szellemtudományos vizsgálódásaink végén szólaljon meg maga a festő – az írásaiból összeállított szemelvénycsokor formájában, melyből egy teljes spirituális pályakép bontakozik ki előttünk. Az idézetek önmagukért beszélnek.

Utolsó frissítés ( 2016. április 28. )
Tovább...