2008. október 13.
MAT, Novalis-szeminárium (II. évfolyam, 2. óra)
|
Az október 13-i
dátumról: Buddha halálának napja (Kr. e. 483), a templomos rend
felszámolásának napja (péntek 13.: 701 évvel ezelőtt, 1307. október 13-án),
Polzer-Hoditz gróf halálának napja (1945); a Das Goetheanum hetilap és
a hírlevél legutóbbi számainak tartalmából: a Michael-nappal és a dornachi
Szoborcsoporttal kapcsolatos cikkek összefoglalója: (1) Az „ember-ség”
képviselőjének áthelyezése (a tervek szerint a színpad felújítása után a
Krisztus-szoborcsoportot nem a színpadon helyezik majd el); (2) a
Goetheanum idei Michael-napi ünnepélye: tavaly rendeztek először ünnepséget
Michael-nap tiszteletére, az idei pedig Rudolf Steiner utolsó előadásának,
utolsó nyilvános megszólalásának, az úgynevezett letzte Ansprachénak a
(7*12=) 84. évfordulója (1924. - 2008. szeptember 28.); (3) Andreas Frister Wer-wie-Gott?
(Ki olyan, mint Isten?) című tanulmánya: a Michael nevében benne foglalt
kérdés misztériumi jelentősége (a cikk 2008. szeptember 26-án jelent
meg a hírlevélben); (4) Judith von Halle beszámolója a Goetheanum
Michael-napi kiállításán bemutatott, eddig ismeretlen vázlatrajzról (Szenzációs
felfedezés: Michael-szobor az Első Goetheanumban): a rajz keletkezése
(Rudolf Steiner és Edith Maryon együttműködése); a rajz születésének
időpontja (1922. december 23.: nyolc nappal az Első Goetheanum
tűzkatasztrófája előtt); a rajz elülső és hátulsó oldalának leírása (a szobor
nyugati és keleti aspektusa: Michael emberi és isteni oldala), Michael mint
közvetítő (Michael als Mittler); az Első Goetheanum eredetileg
tervezett két szoborcsoportja: Keleten a Krisztus-kompozíció (Az
„ember-ség” képviselője), vele átellenben, az épület szemközti oldalán,
Nyugat felől pedig a Michael-szoborcsoport; a Goetheanum Könyvkiadó egyik újdonsága:
Judith von Halle és John Wilkes szellemi magyarázatokkal kiegészített albuma A
Goetheanum Szoborcsoportjáról; hangsúlyeltolódás a Szoborcsoport
keletkezésének megítélésében: Edith Maryon szerepének előtérbe kerülése; a
Szoborcsoportról szóló két reprezentatív kötet összehasonlítása: a
hangsúlyeltolódás már a két kötet címének különbségében is tetten érhető: Die
Holzplastik Rudolf Steiners [tehát Rudolf Steiner faplasztikája, illetve
Rudolf Steiner Szoborcsoportja] (1969), és Die Holzplastik des
Goetheanums [vagyis A Goetheanum faplasztikája, A Goetheanum
Szoborcsoportja] (2008) - vö. Judith von Halle „Das Christliche aus dem
Holze herausschlagen” (Rudolf Steiner, Edith Maryon und die Christus-Plastik)
[„Fából kifaragni, ami krisztusi” (Rudolf Steiner, Edith Maryon és a
Krisztus-plasztika)] című könyvével (2007); Edith Maryon szerepe és helye az
Alapító Vezetőség ősképével és eredeti összetételével kapcsolatos vitákban.
|