2008. december 30. |
Százéves
visszatekintés
Az
1908-as év sarokkövei
Mit
látunk, ha Rudolf Steiner életútján és az antropozófia történetében az 1908-as
esztendőre visszatekintünk? Hogyan és hol tudjuk elhelyezni az 1908-as
évet Rudolf Steiner előadói munkásságában egyfelől az 1906/1907-es, másfelől
pedig az 1909/1910-es esztendők között? Még akkor is, ha egy ilyesfajta
térbeli és időbeli elhelyezéssel minderről csupán egy vázlatos képet kapunk.
|
Utolsó frissítés ( 2009. július 28. )
|
Tovább...
|
2008. december 29. |
Az 1908-as év - napról napra
1. trimeszter
KÖRUTAK ÉS BERLIN
(január eleje - május közepe)
|
2. trimeszter
NAGY CIKLUSOK
(május közepe - szeptember közepe)
|
3. trimeszter
KÖRUTAK ÉS BERLIN
(szeptember közepe - december vége)
|
1907-1908. Karácsony és Vízkereszt: Köln és Berlin
1908. január 10-27.: szász, svájci, bajor, magyar
előadó körút (Rudolf Steiner Budapesten)
1908. január 28. - február 12.: Rajna-Majna-, illetve Rajna-Neckar-torkolat, majd Baden-Württemberg
1908. február 16-26.: Lipcse, Weimar, Kassel etc.
1908. március 1-12.: HOLLANDIA (Németalföld)
1908. március 17-23.: München - Strassburg
1908. március 27. - április 8.: SKANDINÁVIA (Svédország - Norvégia - Dánia)
A Lucifer-Gnózis folyóirat megszűnése (és később a könyvkiadó megalapítása)
1908. április vége - május első fele: Münchenben, majd „ismeretlen
helyen”
|
1908. május második fele: A HAMBURGI JÁNOS-EVANGÉLIUM
1908. június első fele: Köln és Düsseldorf
1908. június közepe: két irányból Nürnberg felé
(Eisenach és München)
1908. június második fele: JÁNOS APOKALIPSZISE NÜRNBERGBEN
1908. július eleje: kasseli kitérő - Nürnberg és Kristiania között (Nürnbergből - Kasselen át - Kristianiába)
1908. július: A JÁNOS-EVANGÉLIUM KRISTIANIÁBAN
1908. augusztus első fele: az első „egyiptomi ciklus” Stuttgartban
1908. augusztus második fele: badeni-elzászi „kis körút”
1908. szeptember első fele: a második „egyiptomi ciklus” Lipcsében
|
1908. szeptember 20. - október 9.: dél-itáliai utazás
1908. október 10-15.: hazatérés Berlinbe - Svájcon át
1908. október második fele: berlini előadások (Szellemtudományos
embertan)
1908. október 25-26.: a Német Tagozat (7.) éves közgyűlése
1908. november 3-9.: kis német előadó körút
(Bielefeld, Hannover, München)
1908. november első fele: berlini előadások
1908. november második fele: nagy kelet-közép-európai
(cseh, osztrák, lengyel/német) előadó körút (Prága, Bécs, Klagenfurt, Boroszló,
Görlitz)
1908. december első fele: két kisebb előadó körút
Németországban (Hamburg - Bréma, és Stuttgart - Nürnberg)
1908. december második fele: berlini évzáró előadások
1908-1909. Karácsony és Vízkereszt: Berlin és München
|
|
Utolsó frissítés ( 2009. július 28. )
|
2008. december 28. |
Rudolf Steiner 1908-as előadásai és az év apokaliptikus
számai
|
Utolsó frissítés ( 2009. július 28. )
|
2008. december 28. |
A
messinai földrengés 100. évfordulója
Száz
éve, 1908. december 28-án Európa történetének egyik legnagyobb földrengése és
az azt követő szökőár csaknem teljesen elpusztította a szicíliai Messina
városát, illetve az olasz csizma orrában fekvő Reggio di Calabriát (összesen
mintegy százezren lelték halálukat).
Az
1908-as év tehát két nagy katasztrófa esztendeje: az év kellős közepén a „tunguz meteorit” becsapódásáé Szibériában (június 30.), az év legutolsó napjaiban pedig
a messinai földrengésé és szökőáré (december 28).
Rudolf
Steiner mindkét katasztrófa napján előadást tartott:
1908.
június 30-án, a tunguzkai „meteorit” becsapódásának napján került sor a nagy nürnbergi
Apokalipszis-ciklus záróelőadására (nem véletlenül adta tehát éppen
ezen a napon a fekete mágia egyik legelmélyültebb magyarázatát, lásd még a Novalis Szeminárium I. évfolyamának 11. óráját);
1908.
december 28-án, a messinai földrengés napján pedig az 1908-as év legutolsó
előadását és ezoterikus óráját tartotta Berlinben (az atlantiszi
misztériumhelyekről és a kiemelkedő személyiségek éter- és asztráltestének
felhasználásáról, illetve Zarathusztra inkarnációiról és tanítványairól).
De
néhány nappal később magáról a földrengésről - illetve általában a földrengések szellemi
összefüggéseiről - is beszélt Rudolf Steiner: rendkívüli évnyitó gyanánt, mintegy kiskarácsonyi
(újévi) előadásként, január elsején az 1909-es év legelső előadását ennek a
témának szenteli, az előadás címe: Mefisztofelész és a Föld rengései (mint
a leláncolt Ahriman, a megbilincselt Mefisztofelész tettei), lásd
a Szellemtudományos embertan című kötetben (GA 107).
Rudolf
Steiner ebben az Újév napján (1909. január 1-én) tartott előadásában - Jézus Mester szellemi alakjához is kapcsolódva, mintegy
új Zarathusztraként - beszél először az ellenerők kettősségéről, a visszamaradt
lények két fő alakjáról: Luciferről és Ahrimanról, illetve a fekete
mágiával és annak központjaival való összefüggésükről (lásd az 1908 őszén
tett dél-itáliai utazással kapcsolatos utalásokat Klingsor dél-calabriai
várára és a Grál-ellenes erők szicíliai központjára).
|
Utolsó frissítés ( 2009. január 31. )
|
2008. december 18. |
1908. december második fele: BERLINI ÉVZÁRÓ ELŐADÁSOK
A napkeleti bölcsek és Zarathusztra betlehemi csillaga Rudolf
Steiner december 17-én érkezik vissza Berlinbe az 1908-as év utolsó előadó
körútjáról (az esztendő legutolsó Berlinen kívüli helyszínéről, Nürnbergből),
és az 1909-es év Vízkeresztjéig a német birodalmi fővárosban is marad. Ez alatt
az idő alatt hat előadást (ebből egy nyilvános és öt tagoknak szóló előadást),
továbbá két ezoterikus órát tart (ES).
1908.
december 17-én a Táplálkozási kérdések a szellemtudomány fényében című
előadással folytatja az Építészek Házában tartott nyilvános előadássorozatát (GA
57).
1908.
december 21-én a Szellemtudományos embertan című nagy berlini ciklusát
viszi tovább Az emberi test[ek: az ember lénytagjainak] ritmusairól
szóló előadással (GA 107), valamint egy ezoterikus órát is tart (Zarathusztra inkarnációi
és két nagy tanítványa: Mózes délidei Hold- és Hermész [karácsonyi]
éjféli Nap-beavatása).
1908.
december 22-én kerül sor a Teozófiai Társaság Rudolf Steiner és Marie von
Sivers vezette Német Tagozatának karácsonyi ünnepi előadására: Karácsony
misztériuma - Novalis, a látnok és Krisztus hírnöke, az előadás témája a Golgotai Misztérium
világtörténelmi jelentősége (GA 108). Rudolf Steiner előadása, majd bevezető
szavai után Marie von Sivers Novalis Lelki énekeiből ad elő. Ahogyan
arra a Német Szekció idei közgyűlésével kapcsolatban már utaltunk, Novalis
szellemi alakja ennek az 1908-as évnek a végén (az őszi közgyűlés, majd a
karácsonyi ünnepségek során) kerül először a szellemtudományos élet, illetve az
antropozófiai figyelem középpontjába. Guenther Wachsmuth ennek megfelelően az
egész 1908-as esztendő leírását azzal a mondattal zárja, hogy Rudolf Steiner az
őszi közgyűlés után „a karácsonyi ünnepséget ismét Novalis szellemének és az ő
Krisztusról szóló híradásának szenteli.”
1908.
december 26-án Rudolf Steiner A mesék értelmezésének módszereiről tart
előadást a tagoknak (GA 108).
S végül
1908. december 28-án kerül sor az év utolsó ezoterikus órájára (a karácsonyi
időszakhoz kapcsolódva ismét Zarathusztra későbbi megtestesüléseiről és nagy tanítványainak
adományozott lénytagjairól), valamint az 1908-as esztendő legutolsó előadására (Az
atlantiszi misztériumok. Jelentős személyiségek éter- és asztráltestének
felhasználása), amelynek tárgya már az elkövetkező 1909-es év nagy témája:
a spirituális ökonómia és a reinkarnációs kérdések felé mutat előre (lásd GA
109/111).
|
Utolsó frissítés ( 2017. április 19. )
|
2008. december 02. |
1908. december első fele: két
kisebb előadó körút Németországban (az 1908-as év utolsó előadó körútjai)
Rudolf Steiner előadó körútjai 1908 decemberében 1908
decemberének első felében Rudolf Steiner két kisebb előadó körutat is tesz
Németországban, az elsőt közvetlenül a november második felében és december
legelején tartott nagy kelet-közép-európai előadó körútját követően. December
3-án még Görlitzben (a mai lengyel-német határ Csehország felé eső, legdélebbi részén)
tart előadást Jakob Böhméről, másnap - ha csak egy napra is, de - hazalátogat Berlinbe, és december 5-én már indul is
tovább Németország északnyugati részére: Hamburgba és Brémába (Berlin - Hamburg - Bréma - Berlin).
1908.
december 5-6.: HAMBURG. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást,
valamint egy ezoterikus órát tart, a nyilvános előadás címe: Biblia és
bölcsesség (korábbról lásd GA 57).
1908.
december 7.: BRÉMA. Itt is egy nyilvános és egy Zweig-előadásra kerül sor,
utóbbinak A szellemi hierarchiák a témája, előbbinek pedig Pál
apostol és a teozófia.
1908.
december 8-án Rudolf Steiner ismét Berlinben van, ahol már aznap, majd két
nappal később is tart egy előadást: 8-án a Szellemtudományos embertan
című ciklusát folytatja a tagok számára Az eredendő bűn természetéről
szóló előadással (GA 107), 10-én pedig az Építészek Házában tartott nyilvános
sorozatát viszi tovább A babonák és tévhitek a szellemtudomány nézőpontjából
című előadással (GA 57).
Rudolf
Steiner december 12-én indul az 1908-as év legutolsó előadó körútjára, az
északnyugati német területek (Hamburg és Bréma) után ezúttal Németország
délnyugati vidékeire: Stuttgartba és Nürnbergbe (Berlin - Stuttgart - Nürnberg - Berlin).
1908.
december 12-14.: STUTTGART. Rudolf Steiner egy nyilvános és két Zweig-előadást
tart a sváb fővárosban: a 12-ei nyilvános előadás címe Biblia és bölcsesség
(GA 57), a 13-ai Zweig-előadásé A(z óindiai szent) risik, a
14-eié pedig A tízparancsolat (mindkét Zweig-előadás GA 108).
1908.
december 15-16.: NÜRNBERG. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást
tart Bajorország északi részén, Frankföld fővárosában: a 15-ei nyilvános
előadás témája Az emberi temperamentumok titka (GA 57), a másnapi
Zweig-előadásé - az 1908-as év legutolsó Berlinen kívül tartott előadásáé - pedig az Okkult történelem (GA 108).
Rudolf
Steiner december 17-én érkezik vissza Berlinbe, és ott marad egészen az 1909-es
esztendő Vízkeresztjéig.
|
Utolsó frissítés ( 2008. december 18. )
|
2008. november 27. |
Rudolf
Steiner száz éve, 1908. november 23-án Bécsben az önismeretről tartott
előadást: Mi az önismeret? (GA 108). Ez az első, sorsdöntő
Steiner-előadás Ludwig Polzer-Hoditz gróf - Rudolf Steiner közeli munkatársának és ezoterikus
tanítványának - életútján. Az önmegismerés, az önismereti út négy lépcsőfoka. (1) A fizikai
testtel összefüggésben az ember környezetének megismerése: a hol
és a mikor, a hely és az idő hatása az emberre. (Mi lett volna, ha az adott
individualitás nem ennyi és ennyi évvel ezelőtt Bécsben, hanem ötven
évvel korábban, és mondjuk Moszkvában született volna meg?) A
Rudolf Steiner példájában foglalt karmikus utalás, és a példaként említett
városok összefüggése a jelenlegi, ötödik (germán) és az eljövendő, hatodik
(szláv) kultúrkorszakkal. Thomas Meyer Polzer-Hoditzról szóló életrajzának
idevonatkozó példája: ötven év eltérés helyett 20. és 13. század, illetve
Bécs és Moszkva helyett Párizs (negyedik) és Calcutta (első kultúrkorszak) - a két példa óriási különbsége! (2) Az önismeret
második fokozataként, az étertesttel összefüggésben az öröklési
vonulat révén magunkkal hozott adottságok, a származás útján (az adott
embertípustól, néptől és családtól) öröklött tulajdonságok és
képességek számbavétele. (3) Az önismereti út harmadik lépcsőfokaként, az asztráltesttel
összefüggésben azoknak az adottságoknak a feltérképezése, amelyeket sem a
környezeti hatásokból, sem az öröklött tulajdonságokból nem lehet
megmagyarázni: ez a karmikus örökség, az individualitás saját korábbi
inkarnációinak eredménye, az előző megtestesülésekből magával hozott
képességek. (4) S végül az önismereti út negyedik, legmagasabb fokát a
kozmikus összefüggések megismerése jelenti: az emberi Én és a
világ-Én, a mikrokozmosz és a makrokozmosz összetartozásának felismerése. Az
önmegismerés ilyen értelemben: világmegismerés, és a világ megismerése:
önmegismerés. Az önismeret: Én-ismeret, „nem Én, hanem Krisztus - bennem” (ICH).
|
|
Utolsó frissítés ( 2008. december 02. )
|
2008. november 19. |
1908. november második fele,
december eleje: kelet-közép-európai előadó körút
Rudolf Steiner 1908. november-decemberi előadó körútja
Rudolf
Steiner 1908 novemberének második felében és december elején egy nagy kelet-közép-európai
(cseh - osztrák - lengyel/német) előadó körutat tesz (Magyarországra
ezúttal nem látogat el, épphogy csak oldalról érinti): ennek az évnek ez az
utolsó nagyobb lélegzetű előadó körútja (november 18. - december 3.: Berlin - Prága - Bécs - Klagenfurt - Boroszló - Görlitz - Berlin):
1908.
november 18-19.: PRÁGA. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást tart
a cseh fővárosban: a nyilvános előadás témája A férfi, a nő és a gyermek a
szellemtudomány fényében (korábbról lásd GA 56).
1908.
november 21-24.: BÉCS. Rudolf Steiner két nyilvános és két szűk körű előadást
tart az osztrák fővárosban. A november 22-én és 24-én rendezett nyilvános
előadások címe: Hol és miként találhatjuk meg a szellemet? (lásd GA 57),
illetve Az ember lénye mint kulcs a világ rejtélyeihez. A 21-én és 23-án
szűk körben megtartott előadások pedig egyrészt Elmélkedések a magasabb
világokról, másrészt arra a kérdésre keresnek választ, hogy Mi az
önismeret? (mindkét szűk körű előadás GA 108). Ez utóbbi, tehát az 1908.
november 23-án az önismeretről tartott bécsi előadás az első (egyúttal
sorsdöntő) Steiner-előadás Ludwig Polzer-Hoditz gróf - Rudolf Steiner későbbi közeli munkatársának és
ezoterikus tanítványának - életútján.
1908.
november 26-28.: KLAGENFURT. Rudolf Steiner két nyilvános és egy szűk körű
előadást tart a mai Ausztria
déli részén, Karintia fővárosában. A november 27-én szűk körben megtartott
előadás témája A gondolkodás kialakítása a gyakorlatban, a 26-án és
28-án tartott nyilvános előadásoké pedig Wagner tetralógiájának harmadik és
negyedik része: a Siegfried és Az istenek alkonya, illetve A
vallások bölcseleti magva.
1908.
december 1-2.: BOROSZLÓ (Breslau/Wrocław). Rudolf Steiner egy nyilvános és egy
szűk körű előadást tart Szilézia központjában: a december 1-jei nyilvános
előadás keretében „megismétli” a Hol és miként találhatjuk meg a szellemet?
című előadást (lásd GA 57), a másnapi szűk körben tartott előadás témája pedig Az
asztrális világ és a két megtestesülés közötti élet (GA 108). Rudolf
Steiner december 2-án egy Marie Ritter nevű „fotodinamikus” gyógyszerkészítőt
is felkeres Boroszlóban.
1908.
december 3.: GÖRLITZ (Zgorzelec). Rudolf Steiner kelet-közép-európai előadó
körútjának utolsó állomásán egy nyilvános előadást tart a lengyel-német határterületen fekvő kisvároshoz közeli
Altseidenberg nagy szülöttéről, Jakob Böhméről.
Felső-Szilézia
lengyel-német kettősségéről lásd Lengyel
vagy német? - Felső-Szilézia, a hármas tagozódás szükségszerűségének
iskolapéldája (BGA 93/94).
|
Utolsó frissítés ( 2008. december 03. )
|
2008. november 08. |
Az 1908. novemberi berlini
előadások
Rudolf
Steiner 1908. novemberi előadó körútjai között hat előadást (ebből két nyilvános
és négy tagoknak szóló előadást), valamint két ezoterikus órát tart Berlinben (ES).
Az 1908. októberi előadásokhoz hasonlóan a novemberi berlini előadások is az
Összkiadás három különböző kötetében találhatók: az Építészek Házában tartott
nyilvános sorozat előadásai a Hol és miként találjuk meg a szellemet?
című kötetben (GA 57), az októberben elkezdett nagy berlini ciklus előadásai a Szellemtudományos
embertan című kötetben (GA 107), az inkább filozófiai és szellemtörténeti
jellegű előadások pedig A kozmikus kérdések és az élet nagy kérdéseinek
megválaszolása az antropozófia segítségével című kötetben (GA 108).
1908.
november 2.: A felejtés (GA 107)
1908.
november 10.: A betegségformák sajátossága (GA 107)
1908.
november 11.: ezoterikus óra (ES)
1908.
november 12.: Biblia és bölcsesség (Az Ótestamentum) (GA 57)
1908.
november 13.: Hegel kategóriatana (GA 108)
1908.
november 14.: Biblia és bölcsesség (Az Újtestamentum) (GA 57)
1908.
november 16.: A tízparancsolat lényege és jelentősége (GA 107)
1908.
november 17.: ezoterikus óra (ES)
|
Utolsó frissítés ( 2008. november 11. )
|
2008. november 05. |
1908. november eleje: kis
német előadó körút
1908
novemberének első felében Rudolf Steiner egy kisebb előadó körutat tesz Németországban (november
3-9.: Berlin-Bielefeld-Hannover-München-Berlin):
1908.
november 3.: BIELEFELD. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást tart
a Vesztfália keleti részén, Németország egyik legfontosabb szellemi
központjában, Detmold és Paderborn közelében, a Teutoburgi-erdő északi oldalán
fekvő városban: a nyilvános előadás címe Biblia és bölcsesség, a
tagoknak szóló előadásra pedig a bielefeldi Zweig felavatása alkalmából kerül
sor.
1908.
november 4-5.: HANNOVER. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást
tart Alsó-Szászország (vagyis az északnyugati szász területek) fővárosában,
Osztfália központjában, (a Wagnerhez hasonlóan lipcsei születésű) Leibniz
városában: a november 4-i Zweig-előadás témája az Okkult történelem, a
november 5-i nyilvános előadásé pedig Az ember életútja a szellemtudomány
nézőpontjából.
1908.
november 6-8.: MÜNCHEN. Rudolf Steiner két nyilvános és egy Zweig-előadást (valamint
egy ezoterikus órát) tart Németország átellenes végén, a délnémet területek
központjában, Bajorország fővárosában: a november 6-i előadás címe Tolsztoj
és Carnegie, a másnapi előadásé Tisztánlátás és fantázia, a november
8-i filozófiai-logikai jellegű Zweig-előadás pedig Rudolf Steiner utolsó müncheni
előadása 1908-ban (GA 108).
|
Utolsó frissítés ( 2008. november 11. )
|
2008. október 24. |
Marie von Sivers és Novalis A Német Tagozat (7.) éves
közgyűlését meghatározó szellemi alakok
Előkészület:
Goethe-előadások (Goethe titkos kinyilatkoztatása - exoterikusan és ezoterikusan).
Első
nap: Fichte - Schelling - Hegel. A
klasszikus német filozófia és szellemtörténet nagy triászának szellemi
impulzusa ezáltal az 1907-es Müncheni Pünkösdi Kongresszusról mintegy Berlinbe
is átkerül.
Másnap:
Novalis. Rudolf Steiner előadása és Marie von Sivers szavalóművészi megnyilatkozása Novalis művéből, a Himnuszok az Éjszakához című nagy költeményből.
Novalis szellemi alakja az 1908-as év végén - ezen a 7. közgyűlésen a Himnuszok az Éjszakához,
majd a karácsonyi ünnepségek során a Lelki énekek és Mária-dalok révén - kerül először az antropozófiai figyelem középpontjába,
a beszédművészet további fejlődésének is ösztönzést adva.
(Már
témaválasztásában is elgondolkodtató ugyanakkor a közgyűlés napjait közvetlenül
követő Savonarola-előadás.)
A
Vollrath-ügy. Ezen a közgyűlésen kerül
sor az első kizárásra a Német Szekcióból. A Teozófiai Társasággal való
konfliktus során ez az ügy majd tovább bonyolódik: a lipcsei teozófus, Hugo
Vollrath ugyanis Annie Besant „embereként” később a Kelet Csillaga Rend [az
OSO, illetve OSE] titkára lesz. - Az antropozófiai életben a Vollrath-ügynek minden
bizonnyal nagy szerepe volt Lipcse háttérbe szorulásában: abban, hogy az
1906-1908-as évek ígéretes kezdeti időszaka után a német kultúrának ez az egyik
fellegvára - a korai nagy
előadásciklusok más helyszíneivel, például Münchennel és Stuttgarttal
ellentétben - nem válhatott a Rudolf
Steiner által hozott modern szellemtudománynak is az egyik központjává.
A
Moltke házaspár. Guenther Wachsmuthnak
a közgyűlés napjairól szóló leírásában szerepel egy rövid, ám annál fontosabb
utalás, miszerint az október 26-ai Novalis-ünnepséget követően a mindenfelől
összegyűlt társaság tagjai Eliza von Moltke grófnő vendégei voltak: ő annak az
ifjabb Helmuth von Moltkének volt a hitvese, aki 1906-ban lett a német hadsereg
vezérkari főnöke. Rudolf Steiner 1904-ben (tehát még jóval a háború kitörése
vagy Moltke főparancsnoki kinevezése előtt) került kapcsolatba a Moltke
házaspárral, és a német tábornok már Steiner 1905-ös első kasseli
látogatása után elismerően nyilatkozott Rudolf Steiner „teozófiájáról”. Helmuth
von Moltkét és Rudolf Steinert tehát tisztán szellemi szálak fűzték
egymáshoz.
|
Utolsó frissítés ( 2009. január 31. )
|
2008. október 17. |
1908. október második fele:
BERLINI ELŐADÁSOK
1908
októberének második felét Rudolf Steiner Berlinben tölti, és majdnem mindennap
előadást tart, van hogy naponta többet is (ez alatt a két hét alatt tartja meg
összes [több mint ötven] 1908-as berlini előadásának egyharmadát). Az előadások
az Összkiadás három különböző kötetében találhatók: az október 15-étől az Építészek
Házában tartott nyilvános sorozat előadásai a Hol és miként találjuk meg a
szellemet? című kötetben (GA 57), az október 19-én elkezdett nagy berlini
ciklus előadásai a Szellemtudományos embertan című kötetben (GA 107), az
inkább filozófiai és szellemtörténeti jellegű előadások pedig A kozmikus
kérdések és az élet nagy kérdéseinek megválaszolása az antropozófia
segítségével című kötetben (GA 108).*
1908.
október 19.: Az asztrális világ áramlásai (GA 107).
1908.
október 20.: A formális logika (GA 108).
1908.
október 21.: Az asztralitás hatása az állatvilág alacsonyabb rendű formáira.
Az asztrális világ néhány ismertetőjegye (GA 107).
1908.
október 22. (két előadás): A negyedik dimenzió; és Goethe titkos
kinyilatkoztatása - exoterikusan
(GA 57).
1908.
október 23.: A történelem a fizikai síkon és az okkult történelem (GA
107).
1908.
október 24.: Goethe titkos kinyilatkoztatása - ezoterikusan
(GA 57).
1908.
október 25. (beszámoló az éves közgyűlésen, majd előadás): Fichte - Schelling - Hegel.
1908.
október 26. (két előadás és a felmerülő kérdések megválaszolása): Novalis, a
látnok és Krisztus hírnöke (GA 108); a formális logikáról szóló október
20-ai előadással kapcsolatos kérdések megválaszolása (GA 108); A magasabb
világok törvényei: a nélkülözés, a lemondás és az áldozat, az önfeláldozás
(GA 107).
1908.
október 27. (két előadás): Savonarola missziója (GA 108); A fájdalom
és a szenvedés, az öröm és a boldogság lénye (GA 107).
1908.
október 28.: Az analitikus és a szintetikus ítéletekről (GA 108).
1908.
október 29.: A négy emberi csoportlélek: az oroszlán, a bika, a sas és az
ember (GA 107).
* Az Összkiadás kötetszámozásának „előrehaladtát” látva, mintegy előretekintve utalnunk
kell arra, hogy a GA 107-es és 108-as számú ciklusok
után közvetlenül az a GA 109-es (a régi számozás szerint 109/111-es) kötet (A
spirituális ökonómia elve) következik, amely már a jövő esztendő egyik
legfontosabb összeállítása, sőt bizonyos szempontból az 1909-es év reprezentatív
kötetének is tekinthető, s amely Rudolf Steiner budapesti rózsakeresztes
ciklusát is tartalmazza - bár kronológiailag az 1909 tavaszán tartott három másik nagy ciklus még
az 1908-as sorozatok és az 1909-es budapesti előadások közé ékelődik.
|
Utolsó frissítés ( 2008. november 26. )
|
2008. október 15. |
1908. október 10-15.: hazatérés Berlinbe - Svájcon át
A
dél-itáliai utazást követően Rudolf Steiner Svájcon keresztül tér vissza
Berlinbe, de útközben néhány napra megáll, hogy Zürichben és Szent Gallenben
tartson két-két előadást.
1908.
október 10.: ZÜRICH. Rudolf Steiner részt vesz és előadást tart a helyi Zweig
felavatási ünnepségén: az antropozófia fájának zürichi ága a Zschokke-Zweig
nevet kapja - a nagy svájci német
íróra, történészre és pedagógusra: Johann Heinrich Daniel Zschokkéra emlékezve
(1771-1848).
1908.
október 11.: SZENT GALLEN. Rudolf Steiner itt egy nyilvános és egy Zweig-előadást
tart, előbbinek a címe: Az élet és az egészség a szellemtudomány fényében.
1908.
október 12.: ZÜRICH. Rudolf Steiner ezúttal egy nyilvános előadást tart: Goethe
jelentősége a jelenkor számára.
Az
itáliai hetek és a svájci napok után, Berlinbe visszatérve Rudolf Steiner 1908.
október 15-én egy új nyilvános előadássorozatba kezd az Építészek Házában, a ciklus
címe: Hol és miként találjuk meg a szellemet? (GA 57). Az október 15-én
tartott nyitóelőadás a rózsakeresztes meditáció rövid leírásával zárul.
|
Utolsó frissítés ( 2008. november 11. )
|
2008. október 09. |
1908.
szeptember vége és október eleje: dél-itáliai utazás (szeptember 20. - október 9.)
Rudolf
Steiner az 1908-as év michaeli időszakát Marie von
Siversszel együtt Olaszországban tölti. Útjuk egészen Dél-Olaszországig,
Nápolyig és környékéig (Capuáig és Paestumig) vezet, ahol több fontos
látogatást is tesznek, többek között egy jelentős természeti és egy történelmi nevezetességet
is felkeresnek: elmennek a görög templom romjaihoz Paestumban, illetve nem
sokkal a heves kitörések után megmásszák a Nápoly mellett található vulkánt, a
Vezúvot.
Marie
Steiner későbbi beszámolója szerint a lábuk alatt még morajlott a föld, körülöttük
mindenütt tölcsér alakú mélyedések nyíltak, melyek hamar beomlottak, és őket is
majdnem betemették. „Alulról mintegy a démoni mélységek szorítását lehetett
érezni a tagjainkban. A sors egészen közel került hozzánk. A dolog máshogy is
végződhetett volna, de egy ismeretlen oltalmazó erő közbelépett.”
Rudolf
Steiner életrajzírója, Christoph Lindenberg a dél-itáliai úttal
kapcsolatban úgy fogalmaz: néhány előadásából kivehető, hogy ezeknek az
utazásoknak a során Rudolf Steiner szellemi tekintete előtt Dél-Olaszország
szellemi történelme is feltárult. (Lásd például A Napkelet és a
kereszténység misztériumai című [magyarul Parsifal és Amfortas
alcímmel megjelent] kis berlini ciklus 1913. február 6-án tartott előadását [GA
144].)
|
Utolsó frissítés ( 2008. november 26. )
|
2008. szeptember 02. |
1908. szeptember első fele: a második „egyiptomi ciklus” Lipcsében (GA 106)
Az
augusztusi délnyugat-német (sváb) helyszínek (a stuttgarti sorozat és a
badeni-elzászi „kiskörút”) után Rudolf Steiner szeptember első felét a mai
délkelet-német területek egyik központjában, Szászország „második fővárosában”:
Lipcsében tölti. Itt kerül sor az 1908-as év ötödik (s egyben utolsó)
önálló nagy előadássorozatára: az Egyiptomi mítoszok és misztériumok
címmel megtartott második „egyiptomi ciklusra” (GA 106).
Ahogy
már az augusztusban tartott első, előkészítő jellegű (stuttgarti) egyiptomi
ciklusban, Rudolf Steiner ezekben a lipcsei előadásokban is a földfejlődés és a
kultúrkorszakok (főként az egyiptomi és a jelenlegi korszak) összefüggésének
fényében, az Ozirisz-Ízisz-misztérium vezérfonala mentén haladva vizsgálja az egyiptomi
mitológia és vallás rejtélyeit, és a jelenkorra (mindenekelőtt a modern kor materialista
világnézetére) gyakorolt sorsdöntő hatását.
Ezzel
a lipcsei ciklussal zárul Rudolf Steiner előadói munkásságában az 1908-as
esztendő második harmada: a Berlinen kívül tartott önálló nagy
előadássorozatok időszaka.
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 05. )
|
2008. augusztus 29. |
1908.
augusztus második fele: badeni-elzászi „kiskörút”
A
stuttgarti előadássorozat (A világ, a Föld és az ember) után Rudolf
Steiner augusztus második felében a „sváb fővárostól” valamivel nyugatra fekvő vidéken,
a badeni és az elzászi területek központjában marad.
Augusztus
18.: PFORZHEIM. Rudolf Steiner részvételével és ünnepi felszólalásával ekkor
kerül sor a pforzheimi Zweig megalapítására.
Augusztus
19.: KARLSRUHE. Rudolf Steiner egy nyilvános előadást tart a germán mítoszokról
és a germán istenekről szóló mondákról - Kaspar Hauser szülővárosában.
Augusztus
20.: MALSCH. Rudolf Steiner másnap ellátogat a Karlsruhe melletti (!) Malschba,
a jövő év tavaszán felavatott úgynevezett malschi modellépület (egy kis
fatemplom, a későbbi János-épület [a Johannesbau] és az első Goetheanum egyik
legfontosabb előzményének-előképének) helyszínére, és útmutatásokat ad az építéshez.
Augusztus
21-29.: BARR. Rudolf Steiner és Marie von Sivers 1908. augusztus második
felének nagy részét elzászi barátjuk, Edouard Schuré házában töltik.
Augusztus
30: STRASSBURG. Az elzászi napok után, de még az elutazás előtt a strassburgi Zweigben
is sor kerül egy előadásra.
Rudolf
Steiner augusztus utolsó napján indul tovább az augusztusi előadások délnyugat-német
(sváb) vidékéről a délkelet-német (szász) területek egyik
központja, az 1908-as év utolsó önálló nagy ciklusának helyszíne: Lipcse felé.
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 05. )
|
2008. augusztus 06. |
1908. augusztus első fele:
Rudolf Steiner és az első „egyiptomi ciklus” Stuttgartban (GA 105)
Rudolf Steiner és Marie von Sivers 1908-ban, Stuttgartban
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 05. )
|
2008. július 16. |
Rudolf Steiner egy norvég fatemplom kapujában (1908)
1908. július: A JÁNOS-CIKLUS KRISTIANIÁBAN
A
július 4-i kasseli kitérőt követően Rudolf Steiner július 6-án indul el az
1908-as év következő nagy előadássorozatának helyszínére, a norvég fővárosba:
Kristianiába (mai nevén Oslóba). Július 7-e és 21-e között itt kerül sor ennek
az esztendőnek a harmadik nagy (János-)ciklusára: az 1908-as év „második”
János-evangéliumára, Rudolf Steiner első észak-európai
(skandináviai) ciklusára. (A tizenöt előadásból álló sorozat szövege - gyorsírással készült jegyzet formájában - nem maradt fenn, így külön kötetben sem jelent meg.)
Az
1908-as kristianiai ciklus helye a hét önálló János-evangélium között:
1906.
febr.-márc.: BERLIN (GA 94)
1906.
okt.-nov.: MÜNCHEN (GA 94)
1907.
november: BÁZEL (GA 100)
Egy 1150 körül épült norvég fatemplom 1908.
május: HAMBURG (GA 103)
1908.
július: KRISTIANIA [OSLO]
1909.
jún.-júl.: KASSEL (GA 112)
1910.
január: STOCKHOLM
Rudolf
Steiner a norvég teozófiai mozgalom vezetőjének, Richard Eriksennek a
meghívására utazik már tavasszal és most nyáron is Skandináviába. A júliusi
előadásokat Kristiania északi partján fekvő villanegyedének, Ljannak (ma Oslo
egyik városrészének) a középiskolájában tartják meg. Eriksen beszámolója szerint az előadássorozatra sok helyről (összesen kilenc országból) érkeznek a „teozófus”
hallgatók, az oroszok közül ott van például Margarita Volosina is.
Maria és Johannes (Marie von Sivers és Mieta Waller, 1911) A
kristianiai János-evangélium folyamán, egy verőfényes nyári estén egy ifjú hölgy
lép oda Marie von Sivershez: Mieta Waller (későbbi teljesen nevén Maria
Elisabeth Pyle-Waller, aki ettől az időszaktól kezdve Rudolf Steiner és Marie
von Sivers egyik legközelebbi és leghűségesebb állandó munkatársa lesz: Rudolf
Steiner misztériumdrámáinak ősbemutatóján ő játssza Johannes szerepét!),
és aki ekkor azzal az indítvánnyal fordul Marie von Sivershez, hogy „egy
»templomot« kellene építeni Rudolf Steiner szavainak”. Ez a kezdeményezés lesz az
egyik fontos építőköve az elkövetkező évek során több lépcsőben és különböző
helyszíneken körvonalazódó, fokozatosan kialakuló önálló antropozófiai (János-)épületnek:
a Johannes-Baunak, a későbbi Goetheanumnak.
|
Utolsó frissítés ( 2009. február 02. )
|
2008. július 10. |
1908.
július eleje: kasseli kitérő - Nürnberg és Kristiania között
János
Apokalipszisének (a 666-os és a 777-es szám feltárásának) színhelyéről, Nürnbergből
hazatérve Rudolf Steiner 1908 júliusának legelső napjait Berlinben tölti. Mielőtt
azonban tovább indulna következő nagy előadássorozatának helyszínére, július
4-én egy lényeges és mindenképpen említésre méltó kitérőt tesz, mégpedig
Kasselba, ahol előadást most nem, de egy ezoterikus órát azt tart. (A
kitérő hangsúlyozása azért fontos, mert Kassel nem esik útba a következő
ciklus helyszíne felé [nem északra, hanem délnyugatra van Berlintől], tehát
semmiképpen sem egy „átutazóban” tartott óráról vagy egy „útközbeni” megállóról
van szó. (Kasselnak a közép-európai/német szellemi életben elfoglalt helyét, és
különösen a rózsakeresztesség történetében betöltött szerepét az 1907-es
év taglalásakor már érintettük.)
Ahogy
Rudolf Steiner életútján és előadói munkásságában mindig és mindenütt, az
időpontnak és a helyszínnek (a szellemi „időzítésnek” és a „helyszínelésnek”, a
szellemi „tájolásnak”) ezúttal is nagy jelentősége van: az egy évvel korábban,
1907 júliusának legelején, a kasseli rózsakeresztes ciklus után Eisenachban (a Wartburg
városában) tartott előadáshoz hasonlóan látszólag ez a kasseli látogatás és az
ottani ezoterikus óra is csak egy apró „gesztus”, de szellemi szempontból ugyanakkor
igen fontos eseménye és jelentőségteljes mozzanata az 1908-as esztendőnek - éspedig éppen a wartburgi dalnokverseny
helyszínével, illetve a Wartburgkrieg „tetőpontjának”, majd függőben
maradásának (és az ezzel kapcsolatos magyar vonatkozású eseményeknek a) július
elejére tehető időpontjával összefüggésben. ([12]07. 07. 07. - 777)
Rudolf
Steiner tehát egy kasseli kitérő után, mintegy a rózsakeresztesség e
kitüntetett helyszínének „érintésével” folytatja az 1908-as év nagy előadásciklusainak
sorát, és mintegy Kasselen „keresztül” érkezik az esztendő „második”
János-evangéliumának színhelyére, később a másik nagy Apokalipszis-sorozat,
majd a Volksseelen-ciklus (a népszellemekről szóló híres
előadások) és az Ötödik evangélium „kezdetének” városába, a közelgő új
(éterikus) krisztusi megjelenés hírüladásának - ennek az új „északi fénynek” - az egyik fontos helyszínére, a korabeli (misztérium)neve
szerint is Krisztus - az új, éteri Krisztus - városába: Kristianiába.*
|
Utolsó frissítés ( 2011. július 25. )
|
2008. június 18. |
A JÁNOS APOKALIPSZISE NÜRNBERGBEN
(1908.
június 17-30.)
1908
júniusának második felét Rudolf Steiner Nürnbergben, a délnémet nagyvárosban,
Frankföld és Észak-Bajorország fővárosában, Németország szívében, Kaspar Hauser
és az Apokalipszis városában tölti, és itt kerül sor az 1908-as esztendő második
nagy előadássorozatára: a szeretett tanítvány Jelenéseiről, a János
Apokalipsziséről szóló ciklusra (GA 104). Az előadásokat Az arany sashoz
címzett fogadó ódon hangulatú nagytermében tartják meg (az evangélisták
szimbólumai közül a sas éppen János jelképe!). Rudolf Steiner a június
17-én tartott bevezető jellegű nyilvános előadáson, illetve a másnapi
nyitóelőadáson is beszél Nürnberg és a szellemtudomány kapcsolatáról, valamint Nürnbergnek
a német szellemi életben és Közép-Európa szellemtörténeti fejlődésében
elfoglalt helyéről, s több utalást is tesz azzal kapcsolatban, hogy miért
„éppen ebben a városban” hangzanak el ezek az előadások.
2008
- 1908 - 1808
Rudolf
Steiner a nyilvános bevezető előadást egy évszázados Rückschauval, egy százéves
visszatekintéssel kezdi: „Nürnberg az idei év őszén egy szép évfordulót
ünnepelhet: éppen száz éve, 1808-ban fogadta falai közé az egyik legnagyobb
német szellemet, azon német szellemek egyikét, akikről manapság persze nem
sokat beszélnek, a műveiket pedig még kevesebben értik. Ő azonban, ha egyszer majd
megértik, nagyon is sokat fog jelenteni a jövőben az emberek szellemi életének.
Kétségtelen, hogy Hegel nehezen érthető, ezért egy jó időbe betelik, amíg az
emberek majd ismét felfogják őt. 1808 őszén lett Hegel a Nürnbergi Királyi Gimnázium
igazgatója. Hegelnek van egy mondása, amelyet bízvást helyezhetünk vezérelvként
mai fejtegetéseink élére, s amely így szól: a legmélyebb gondolat eggyé vált Krisztus
alakjával, a történelmi és külső alakkal.”
Az
Apokalipszis-ciklusok
Rudolf
Steiner közvetlenül az 1907-es Müncheni Pünkösdi Kongresszus és az ott elhangzott
rózsakeresztes ciklus előtt már tartott egy négyrészes kisebb
előadássorozatot János Apokalipsziséről (néhány előadást már korábban is
szentelt a témának, az apokaliptikus pecsétekről pedig külön is beszélt). 1908-ban
a hamburgi és a kristianiai (oslói) János-evangélium között kerül sor a nagy
nürnbergi ciklusra, majd 1909-ben a Budapesti Pünkösdi Kongresszus, illetve az
itteni rózsakeresztes sorozat előtt is külön ciklusban foglalkozik a
szeretett tanítvány által írott Jelenésekkel. Az 1907-es müncheni és az 1909-es
kristianiai Apokalipszis-ciklus együtt jelent meg az Összkiadásban, az 1908-as
nürnbergi sorozat kiegészítő köteteként (GA 104a). Mindezek azonban Rudolf
Steinernek csupán a János Jelenéseiről szóló korai előadássorozatainak
tekinthetők: egyik legutolsó ciklusaként, 1924 szeptemberében, Dornachban, a
Keresztény Közösség „papjainak” is tart majd egy nagy kurzust az
Apokalipszisről (GA 346).
Az
1908-as nürnbergi ciklus felépítése a következő:
1.
nap (június 17.): nyilvános előadás (A szellemtudomány, az evangélium és az
emberiség jövője)
2.
nap (június 18.): 12/1. előadás (Az Apokalipszis mint a keresztény beavatás
ábrázolása)
3.
nap (június 19.): 12/2. előadás (A beavatás lényege; az első és a második
pecsét)
4.
nap (június 20.): 12/3. előadás (A hét közösséghez írott levelek)
5.
nap (június 21.): 12/4. előadás (A hét pecsét és azok magyarázata)
6.
nap (június 22.): 12/5. előadás (Az emberiség fejlődése a kozmikus földfejlődéssel
összefüggésben; a huszonnégy vén és az üvegtenger)
7.
nap (június 23.): 12/6. előadás (Az ember a lemúriai és az atlantiszi
korszakban; a Golgotai Misztérium)
8.
nap (június 24.): 12/7. előadás (Az öntudatos személyiség létrejötte; a
szakadék; a jó és a rossz faj)
9.
nap (június 25.): 12/8. előadás (Az emberiség fejlődésének jövője; a hét pecsét
és a hét harsona)
10.
nap (június 26.): 12/9. előadás (A Föld átszellemítése; a Napba öltözött
asszony; a hétfejű és tízszarvú fenevad)
11.
nap (június 27.): 12/10. előadás (A fejlődés menete az életformák és a hét
tudatállapot útján; a hét edény kiürítése)
12.
nap (június 28.): a felmerülő kérdések megválaszolása
13.
nap (június 29.): 12/11. előadás (A 666-os szám; Szórát, a Napdémon; Babilon
bukása és a Bárány menyegzője; az új Jeruzsálem; Michael legyőzi a Sárkányt)
14.
nap (június 30.): 12/12. előadás (Az első és a második halál; az új Ég és az új
Föld; az Apokalipszis eredete)
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 05. )
|
2008. június 13. |
1908.
június közepe: két irányból Nürnberg felé
1908.
június 13.: EISENACH (Zweig-avatás)
1908. június
14-15.: MÜNCHEN. Rudolf Steiner két előadást (és két ezoterikus órát) tart a bajor fővárosban: a június
14-i Zweig-előadáson a szellemi lényeknek és a szellemi világnak az emberhez
való viszonyáról, az elemi lényekről, illetve a görög és a gótikus művészetről
beszél; a másnapi nyilvános előadáson pedig Goethe, Hegel és a teozófia
kapcsolatát taglalja.
Rudolf
Steiner az 1908-as év második nagy előadássorozatának helyszíne felé
tartva tehát először megáll a türingiai Eisenachban, a Wartburg városában, s amint arra
az 1907-es esztendő áttekintése során már utaltunk, ekkor kerül sor az
eisenachi Zweig megalapítására. Először tehát észak felől, Türingia irányából
(jelképes értelemben a kis vérkörhöz hasonlóan) közelíti meg a nagy júniusi
ciklus színhelyét.
Rudolf
Steiner másnap azonban már Münchenben van (ehhez a későbbi célállomástól külön kitérőt kell tennie), s így a másik oldalról, vagyis délről, a bajor területek
felől (képszerűen pedig a nagy vérkörhöz hasonlíthatóan) közelíti meg az 1908-as év egyik legfontosabb ciklusának és szellemi csúcspontjának helyszínét, Németország szívét:
Nürnberget.
Wie
friedsam treuer Sitten,
getrost
in Tat und Werk,
liegt
nicht in Deutschlands Mitten
mein
liebes Nürenberg.
|
Ím,
csöndes békességben,
mit
szorgalommal nyert,
a
német hon szívében
virágzik
Nürenberg.
|
(Részlet
Hans Sachs úgynevezett Wahn-monológjából Wagner A nürnbergi mesterdalnokok
című zenedrámájából. Fordította: Blum Tamás)
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 05. )
|
2008. június 02. |
1908.
június első fele
Rudolf
Steiner 1908. május 31-én fejezi be a hamburgi János-evangéliumot, és
már másnap folytatja berlini sorozatát: június 1-jén és 4-én a szellemi
hierarchiákról tart előadást a tagoknak (GA 102).
Június
7-10: az 1908-as év Pünkösdjén Rudolf Steiner kisebb előadó körutat tesz
az észak(nyugat)i Rajna-vidék két nagyvárosába (Berlin-Köln-Düsseldorf-Berlin):
Június
7-9.: KÖLN. Rudolf Steiner két pünkösdi ünnepi előadást tart a kölni
Zweigben, ahol a jövőbeli közösségalkotásról és a jövő feladatairól
beszél (Pünkösd: a szabad individualitás ünnepe).
Június
10.: DÜSSELDORF. Rudolf Steiner Nietzschéről tart előadást a düsseldorfi
Zweigben, és elmondja azt az élményét, amiről később az Életutam 18.
fejezetében (GA 28) és az első kései karma-ciklusban (GA 235) is részletesen
beszámol: hogy 1896 elején (nagyjából egy hónappal saját 35.
születésnapja előtt) Rudolf Steiner egyetlenegy alkalommal látta személyesen az
ekkor már elborult elméjű Nietzschét, a Weimarhoz közeli Naumburgban. Az erről
szóló 1908-as düsseldorfi előadás címe: Friedrich Nietzsche a
szellemtudomány fényében (GA 108).
Másnap,
június 11-én Rudolf Steiner ismét Berlinben van, ahol folytatja a tagoknak
szóló előadásait: ezúttal az emberi lény különböző részeinek a különféle
művészeti ágakhoz való viszonyáról beszél (GA 102).
|
Utolsó frissítés ( 2008. június 12. )
|
2008. május 21. |
A HAMBURGI JÁNOS-EVANGÉLIUM (1908.
május 18-31.)
Május
második felében Rudolf Steiner Hamburgban, az északnémet nagyvárosban
tartózkodik, és itt hangzik el az 1908-as esztendő öt önálló, (Berlinen
kívül tartott) nagy előadássorozata közül az első, az antropozófiai irodalomban hamburgi János-evangéliumként ismert ciklus (GA 103).
Az
1907-es esztendő tárgyalása során már részletesen beszéltünk arról, hogy Rudolf
Steinernek nem ez az első, és nem is ez az utolsó előadássorozata a
János-evangéliumról: az 1906 és 1910 közötti időszakban minden évben külön
ciklust szentel a szeretett tanítvány által írott evangéliumnak (1908-ban kettőt
is): 1906-ban Münchenben (GA 94), 1907-ben Bázelben (GA 100), 1908-ban
Hamburgban (GA 103) és Kristianiában [Oslóban], 1909-ben Kasselben (GA 112), és 1910-ben Stockholmban (a két skandináviai János-ciklus nyomtatásban külön
nem jelent meg). A János-evangéliumról
szóló előadássorozatokról összességében elmondható, hogy azok eleinte inkább általános,
bevezető jellegű (a címük szerint is a János-evangélium kapcsán tartott)
teozófiai kurzusok, majd fokozatosan átalakulnak, s kimondottan a
János-evangéliummal foglalkozó ciklusokká válnak: vagyis egyre inkább maga a
jánosi „szöveg”, illetve annak szellemi háttere áll a fejtegetések
középpontjában.
Az
1908-as hamburgi ciklus felépítése a következő:
1.
nap (május 18.): 12/1. előadás (A Logosz-tan)
2.
nap (május 19.): 12/2. előadás (Keresztény ezoterika)
3.
nap (május 20.): 12/3. előadás (A Föld küldetése)
4.
nap (május 21.): nyilvános előadás (A férfi, a nő és a gyermek a
szellemtudomány fényében) (lásd GA 56)
5.
nap (május 22.): 12/4. előadás (Lázár feltámasztása)
6.
nap (május 23.): 12/5. előadás (A kereszténység előtti beavatás; a kánai
menyegző)
7.
nap (május 24.): esti társasági összejövetel, a felmerülő kérdések
megválaszolása
8.
nap (május 25.): 12/6. előadás („Az Én vagyok”)
9.
nap (május 26.): 12/7. előadás (A Golgotai Misztérium)
10.
nap (május 27.): 12/8. előadás (Az emberi fejlődés összefüggése a Krisztus-princípiummal)
11.
nap (május 28.): esti társasági összejövetel, a felmerülő kérdések
megválaszolása
12.
nap (május 29.): 12/9. előadás (A prófétai híradás és a kereszténység keletkezése)
13.
nap (május 30.): 12/10-11. előadás (10.: A Krisztus-impulzus működése az
emberiségben; 11.: A keresztény beavatás)
14.
nap (május 31.): 12/12. előadás (A Szűz Szófia és a Szent Szellem lénye)
Az
előadásokra egy hamburgi polgár házának kis fehér termében kerül sor. Rudolf
Steiner az első előadás után azt a kérdést teszi fel Margarita Volosinának, hogy
„Ki tudná esetleg fejezni a tánc révén mindazt, amiről beszéltem?” Volosina
azt feleli: „Hogy is lehetne másként megjeleníteni ezt a teljességérzést?” Mire
Steiner: „Igen, ma éppen erről az érzésről volt szó.” - Rudolf Steiner kérdésében már benne rejlik a későbbi euritmia
csírája.
A Wie
erlangt man, a Történelmi szimptomatógia és az 1909-es budapesti
ciklus mellett a hamburgi János-evangélium is azon kevés Steiner-művek közé
tartozik, amelyeknek több különböző, teljes magyar fordítása létezik. A
hamburgi János-ciklusnak két magyar fordítása közismert: a Szilágyi
Rózsi nénié (Genius), illetve a Biczó Iván-féle (Jáspis) (ezek borítói láthatók
a mellékelt képeken).
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 05. )
|
2008. május 14. |
1908.
április vége - május első fele
1908.
április 29.: MÜNCHEN. Rudolf Steiner a bajor fővárosba utazik, és az ottani
Zweigben tart előadást a magasabb rendű lényekről, a Naprendszer mozgásáról,
illetve a drágakövek és az érzékek összefüggéséről.
1908.
április 30. - május 12.: április
legvége, május első fele rejtélyes és minden bizonnyal nagy jelentőségű cezúrát
jelent Rudolf Steiner 1908-as előadói munkásságában, amivel kapcsolatban
bizonyos dolgok tudhatók vagy legalábbis sejthetők, de még Rudolf Steiner
életrajzírója, Christoph Lindenberg is úgy fogalmaz erről az időszakról, hogy
„Rudolf Steiner tartózkodási helye ismeretlen”.
Ami
bizonyos, hogy Rudolf Steiner május 13-án már ismét BERLINBEN van, ahol a
következő napokban három előadást is tart: május 13-án a berlini Zweigben A
vallásos eszmék fejlődéséről beszél: ez az előadás később A
kereszténység vallásként kezdődött, de minden vallásnál hatalmasabb címmel
jelent meg (GA 102); május 14-én A mennyről szóló előadással fejezi be A
lélek és a szellem megismerése címmel az Építészek Házában tartott
nyilvános sorozatát (GA 56); május 16-án pedig újra a berlini Zweigben tart
előadást Az elemi lényekről (GA 102).
Május
közepén ezekkel a berlini előadásokkal zárul Rudolf Steiner munkásságában az
1908-as év első harmada, az esztendő első nagyobb szakasza: az előadó körutak
és a különböző helyszíneken tartott előadások (a kisebb ciklusok)
időszaka.
|
Utolsó frissítés ( 2008. május 21. )
|
2008. április 23. |
A Lucifer-Gnózis
utolsó száma
A LUCIFER első számának címlapja (1903) 1908
áprilisának közepén-végén Rudolf Steiner a saját maga által írt és szerkesztett
folyóirat, a Lucifer-Gnózis következő számán dolgozik Berlinben.
A
folyóirat a Lucifer és a Gnózis című folyóiratok összeolvadásából
keletkezett. Rudolf Steiner a lappal kapcsolatban a következőket írja
önéletírásában: „Mindjárt a Teozófiai Társaság német tagozatának
megalapításakor [1902-ben] szükségesnek láttam, hogy saját folyóiratunk legyen. Ezért
[1903-tól] Marie von Sivers és én egy havonta megjelenő folyóiratot adtunk ki Lucifer
címmel. Ez a név természetesen nem hozható semmiféle összefüggésbe azzal a
szellemi hatalommal, akit később Lucifernek, Ahriman ellenpólusának neveztem. - A név egyszerűen »fényhozó«-t [»fényhordozó«-t]
jelentett.” (GA 28)
„Lucifer
nem az az ördög, aki a haldokló Faustot a pokolba vezeti. Ő mindazoknak az
ébresztője, akik hisznek a kozmikus bölcsességben, és az isteni
bölcsesség aranyává akarják változtatni a világot. Lucifer bátran akar Kopernikusz és Galilei,
Darwin és Haeckel szemébe nézni, és nem óhajtja lesütni a szemét, amikor a
bölcsek a lélek hazájáról papolnak” - írja Rudolf Steiner a lap nevének magyarázataként az
első szám nyitócikkében (GA 34).
„A Lucifer
legnagyobb részét én írtam. (…) És mindaz, amit ma az antropozófia jelent, az
valójában abból nőtt ki, amit ebbe a lapba írtam. (…) A Hogyan jutunk a magasabb
világok megismeréséhez? [a Wie erlangt man] is itt jelent meg
először folytatásokban, ugyanígy Az Akasha-krónikából címmel megjelent
tanulmányok is, amelyekkel az antropozófiai kozmológia alapjait raktam le.
Ezekből nőtt ki az antropozófiai mozgalom” (…), és „Marie von Sivers volt az,
aki mindezt lehetővé tette, és nemcsak azzal, hogy komoly anyagi áldozatot
hozott, hanem azáltal is, hogy egész munkaerejét is az antropozófiának
szentelte.
A
lap nemsokára nagyobb terjedelemben jelent meg, mert egy Rappaport nevű bécsi
úr, aki Gnózis címmel egy folyóiratot adott ki, azt az ajánlatot tette,
hogy egyesítsük a két lapot. Ezért ettől kezdve [1904-től] Lucifer-Gnózis
címmel jelent meg a folyóirat. (…)
Eleinte
igyekeztem a lap szerkesztését előadói tevékenységem mellett is ellátni. A
számok azonban nem tudtak kellő időben megjelenni, néha hónapokat is késtek.
(…) És így az a sajátos helyzet állt elő, hogy egy folyóirat (…) éppen szerkesztőjének
túlterheltsége miatt nem tudott többé megjelenni.” (GA 28)
Már
a korábbi számok is csak akadozva, nagy időközönként jelentek meg, Rudolf
Steinernek mégis az volt a szándéka, hogy továbbra is kiadja és megjelenteti a
lapot, ezért a következő szavakkal fordul az olvasókhoz: „Reményeink szerint
sohasem lesz megint akkora szünet lapunk megjelenésében, mint amekkora az előző
és a mostani számunk között volt.”
Rudolf
Steiner reményei és szándékai ellenére az 1908 májusában megjelenő szám bizonyul
a lap utolsó számának: „A folyóirat egyetlen szerzőjének és egyedüli szerkesztőjének
túlterheltsége miatt 1908 májusában jelenik meg a Lucifer-Gnózis
utolsó száma.” (Christoph Lindenberg)
Mintegy
a folyóirat megszűnésének, illetve abbamaradásának ellensúlyozására, kimondottan
Rudolf Steiner írásainak és előadásainak megjelentetése céljából hozza létre
Marie von Sivers - Johanna Mücke közreműködésével - 1908 július-augusztusában a Filozófiai-Antropozófiai
Kiadó elődjét, a Filozófiai-Teozófiai Kiadót, ahol a Lucifer-Gnózis-beli
fejezetenkénti megjelenése után, 1909-ben immár könyv alakban is napvilágot lát
a korszerű megismerési út leírását tartalmazó Wie erlangt man.
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 05. )
|
2008. március 29. |
1908.
március 27. - április 8.: Skandinávia
Svédország-Norvégia-Dánia (Rudolf Steiners erste Skandinavienreise)
Rudolf Steiner 1908. március-áprilisi skandináv körútja Rudolf
Steiner első észak-európai útja (Berlin - Lund - Malmö - Stockholm - Uppsala - Kristiania [Oslo] - Göteborg - Koppenhága - Berlin)
1908.
március 28-29.: LUND. Németországból a Skandináv-félszigetre áthajózva Rudolf
Steiner két nyilvános és egy Zweig-előadást tart a Svédország déli csücskében
fekvő kikötővárosban: a 28-i Zweig-előadás témája A rózsakeresztes ezoterika
és a kozmosz fejlődése, a 28-i nyilvános előadás címe Teozófia, Goethe
és Hegel, a 29-i nyilvános előadásé pedig Öröklés és reinkarnáció.
1908.
március 29.: MALMÖ. A két lundi nyilvános előadás között Rudolf Steiner egy
Zweig-előadást tart a szomszédos nagyvárosban Az asztrális és a szellemi
világ (a devachán) kapcsolatáról és összefüggéséről.
1908.
március 30. - április 3.: STOCKHOLM. Rudolf
Steiner hét előadást tart a svéd fővárosban: március 30-án egy nyilvános és egy
Zweig-előadást, előbbit Goethe ezoterikus válasza a világ rejtélyére
címmel, utóbbit pedig A rózsakeresztesekről; április 1-jén egy szűk körű
és egy nyilvános előadásra kerül sor: előbbinek ismét A rózsakeresztesek,
utóbbinak pedig »A nibelung gyűrűjé«-nek vezéreszméje a témája; az
április 2-i szűk körű előadás A szociális kérdés és a teozófia
viszonyáról, az aznapi nyilvános előadás A beavatásról szól, a másnapi
szűk körű előadásnak pedig A Golgotai Misztérium a témája.
1908.
március 31.: UPPSALA. A Goethéről és a rózsakeresztesekről szóló március 30-i,
illetve a Wagner-féle Ringről és a rózsakeresztesekről szóló április
1-jei előadások között Rudolf Steiner egy kisebb - ám szellemi szempontból igen jelentős - kitérő tesz Uppsalába, ahol megismétli a válaszút
előtt álló természettudományról tartott előadását, majd felkeresi az Uppsalai
Egyetemi Könyvárat, ahol különösen Wulfila Ezüstkódexe, az első germán Bibliafordítás
ragadja meg a figyelmét.
Rudolf
Steiner nem sokkal később a következőképpen számol be erről az élményéről,
illetve az első germán Bibliafordítás és az északi világ kapcsolatáról: „Egy
kicsiny, de lényegre utaló példával hadd utaljak most azokra a
tapasztalataimra, amelyeket az egyik előadó körutamon szereztem. Ez a példa is
mutatja, hogy a világtörténelem, ha az isteni-szellemi valóság
megnyilvánulásának tekintjük, mindenütt jelentőssé válik, mindenütt új nyelven
szól hozzánk.
Néhány
héttel ezelőtt Skandináviában azt tapasztaltam, hogy még a mai európai Észak
egész életében is megfigyelhető a régi északi világ, az ősi észak világ
visszhangja, még ma is érezni lehet, hogy mindazt, ami itt szellemi volt, az
északi mítoszok istenalakjai mögött álló lények tudata hatja át. Azt lehet
mondani, hogy amivel az utazó az északi országokban találkozik, mindabban
mintegy a visszhangját, az utócsengését hallja annak, amit a régi Észak
szellemi életét megteremtő druida és drotta misztériumokban a beavatottak
mondtak a tanítványoknak. (Egy magasabb rendű lény fogja beragyogni a
misztériumok tudáskincsét. Prófétai jelek mutatnak az eljövendő eseményre:
Jézus Krisztus megjelenésére. A várakozás hangulata, a jövendölés, a
készülődés: ezek a jegyek jellemzik az északi misztériumok életét.)
Megfigyelhetjük, hogy a régi szellemi élet varázslehelete az egész Északot
átjárja, és itt a szép karmikus összefüggések külső jegyeit is láthatjuk.
Ahogyan
azt én is tapasztalhattam Uppsalában, az ember szinte a dolgok kellős közepében
találja magát, amikor rátekint a legelső germán Bibliafordításra, Wulfila
Ezüstkódexére. A kódexnek az a sajátossága, hogy karmikus bonyodalmak közepette
került végül Uppsalába. Előzőleg Prágában volt, a svéd háborúban zsákmányolták
és Uppsalába vitték. Most is itt található, és jelképe egy olyan szellemi
valóságnak, amelyet csak az érezhet igazán, aki képes valamelyest mélyebben is belelátni
a régi misztériumokba.” (GA 104)
1908.
április 4-5.: KRISTIANIA (OSLO). A svéd főváros után Rudolf Steiner az újonnan
született, Svédországtól nemrég különvált, immár önálló Norvégia fővárosába,
Oslóba (akkori - és az ezoterikus kereszténység szempontjából is jelentőségteljes - nevén Kristiániába, későbbi ezoterikus és
krisztológiai előadásainak egyik legfontosabb helyszínére, a Népszellemek-ciklus
és az Ötödik evangélium városába) látogat, és három előadást is tart: az
április 4-i szűk körű előadás témája a keresztény ezoterika, az aznapi
nyilvános előadásé A János-evangélium a teozófia fényében, a másnapi
zártkörű előadásé pedig az Okkultizmus és ezoterika. A kozmosz és az
emberiség fejlődése.
1908.
április 6.: GÖTEBORG. Kristiania után Svédországba visszatérve Rudolf Steiner
két előadást tart Göteborgban: a zártkörű előadáson az ezoterikus életről, a
nyilvános előadáson pedig a teozófiáról, Goethéről és Hegelről beszél.
1908.
április 7-8.: KOPPENHÁGA. Skandináv körútjának végállomásán, a dán fővárosban
Rudolf Steiner három előadást tart: az április 7-i zártkörű előadáson ismét az
ezoterikus életről, az aznapi nyilvános előadáson a teozófia, a vallás és a
tudomány egymáshoz való viszonyáról, a másnapi zártkörű előadáson pedig az
okkult megismerés fokozatairól beszél.
Rudolf
Steiner április 8-án érkezik vissza Berlinbe, ahol a következő hetekben
(április végéig) négy előadást tart: már másnap, április 9-én folytatja az
Építészek Házában tartott nyilvános sorozatát A Föld kezdete és vége
című előadással (GA 56). Április 13-án, 1908 Virágvasárnapjának másnapján a
tagoknak tart előadást Húsvét, a jövő misztériuma címmel a kereszténység
jövőbeni jelentőségéről, és ezen az előadáson is beszámol skandináv útjáról, és
beszél az Ezüstkódexről, Wulfiláról és Wagnerről (GA 102). Április 16-án, az
1908-as év Nagycsütörtökén A pokolról szóló előadással tovább folytatja
nyilvános ciklusát az Építészek Házában (GA 56); április 20-án, Húsvéthétfőn
pedig a tagoknak tart előadást a szellemi hierarchiákról (GA 102).
|
Utolsó frissítés ( 2008. július 10. )
|
2008. március 17. |
1908.
március 17-23.: München - Strassburg
Rudolf
Steiner az év ötödik nagyobb előadó körútját teszi, ezúttal Németország
délnyugati területein (Berlin - München - Strassburg -Berlin).
1908.
március 17-20.: MÜNCHEN. Rudolf Steiner négy előadást tart a bajor fővárosban: 17-én
a müncheni Zweigben beszél A Föld és az emberiség fejlődéséről, a 18-i
és 19-i nyilvános előadások keretében megismétli A férfi, a nő (és a
gyermek) a szellemtudomány fényében című előadását (GA 56), 20-án pedig a
március 14-én Berlinben elkezdett filozófiai jellegű ciklusát folytatja (GA
108).
1908.
március 21-23.: STRASSBURG. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást
tart a rajnai francia-német határnál, az elzászi Vogézek és a badeni-sváb Fekete-erdő között fekvő nagyvárosban: a 21-i
nyilvános előadáson megismétli a válaszút előtt álló természettudományról szóló
előadását (GA 56), és másnap, március 22-én kerül sor a Goethéről és
Schillerről elnevezett strassburgi Zweig megalapítása (Goethe-Schiller-Zweig).
Rudolf
Steiner március 23-án érkezik vissza Berlinbe, ahol a következő napokban két
előadást tart: március 24-én folytatja az előrehaladottabb tagok számára
tartott zártkörű ciklusát, ezúttal a szellemi hierarchiák működéséről beszél a
Föld és az emberiség fejlődésével összefüggésben, Krisztus és a szeretet
címmel (GA 102), március 26-án pedig A Nap, a Hold és a csillagok című
előadással az Építészek Házában megrendezett nyilvános sorozatát folytatja (GA
56).
|
Utolsó frissítés ( 2008. április 14. )
|
2008. március 04. |
1908.
március 1-12.: Hollandia
Rudolf Steiner előadó körútjai 1908 márciusában Rudolf
Steiner az év negyedik nagy előadó körútját teszi, az északnyugat-német
nagyvárosok után ezúttal Németalföldön, Hollandiában: az 1904-es
amszterdami Teozófiai Kongresszustól eltekintve ez Rudolf Steiner első
előadóútja Hollandiában (Berlin - Bréma - Hamburg - Hilversum - Hága - Amszterdam - Rotterdam - Nimwegen - Arnheim - Berlin). A vélhetően - az 1923/24-es Alapító Vezetőség későbbi tagja - Elisabeth Vreede közvetítésével létrejött
előadóút alaptémája a nyugati, rózsakeresztes megismerési és beavatási
út.
1923.
június 14-én Rudolf Steiner a következőket mondja ezekről az előadásokról: „Úgy
adódott, hogy akkori Teozófiai Társság holland tagozatának keretében, különböző
holland városokban előadásokat tartottam a halál és az újabb születés közötti
életről, és még egészen a működésem elején, itt hívtam fel először a figyelmet
arra, hogy teljes képtelenség azt képzelni, hogy ha a születéstől a halálig
tartó földi életet egy előrefelé irányuló nyílként fogjuk fel, akkor a
kámalókán úgy mennénk keresztül, minthogyha a tudatunkban ehhez egyszerűen
hozzátennénk még egy darabot. Rámutattam, hogy az időt ott visszafelé
kell elképzelnünk.” (GA 258)
1908.
március 7-én Rudolf Steiner a következőket írja szüleinek és testvéreinek: „Egyébként
itt egészen förtelmes az idő, hideg van és esik. És Hollandia rögtön nagyon
rideggé és barátságtalanná válik, hogyha ilyen rossz az idő.” Marie von Sivers 1908.
március 23-án azt írja Edouard Schurének, hogy „Hollandiában is megvoltak az
ebből adódó bonyodalmak”.
Az
1908. márciusi németalföldi előadó körút után azonban a további jelentős
hollandiai ciklusok még jócskán váratnak magukra: Rudolf Steiner legközelebb
csak öt év múlva, 1913 márciusában, a Teozófiai Társaságtól való különválás
után látogat majd Hollandiába.
1908.
március 1.: BRÉMA. Rudolf Steiner itt egy nyilvános előadás keretében
megismétli a válaszút előtt álló természettudományról szóló előadását, lásd
1907. október 17. (GA 56).
1908.
március 2-3.: HAMBURG. Rudolf Steiner itt egy nyilvános és egy Zweig-előadást
tart, előbbit a szellemtudomány és a szociális kérdés összefüggéséről (GA 54).
1908.
március 4.: HILVERSUM. Rudolf Steiner Hollandia földjére lépve egy nyilvános
előadást tart a keresztény beavatásról.
1908.
március 5-6.: HÁGA. Rudolf Steiner egy nyilvános és két Zweig-előadást tart a
holland királyi fővárosban, az 1913 márciusában - hollandiai visszatérésekor - megrendezett ciklus színhelyén (GA 145). A március
5-i Zweig-előadásának címe Misztika és ezoterika - Mikrokozmosz és makrokozmosz, a március 5-i nyilvános előadáson pedig a
rózsakeresztesek beavatásáról beszél. A március 6-i Zweig-előadás témája az Okkultizmus
és ezoterika - a kozmosz és az emberiség fejlődése.
1908.
március 6-7.: AMSZTERDAM. Rudolf Steiner még március 6-án továbbutazik
Hollandia valódi fővárosába, és még aznap egy nyilvános, másnap pedig két
Zweig-előadást tart: a nyilvános előadást témája a Teozófia, Goethe és Hegel,
másnap az amszterdami Zweigben pedig előbb a keresztény ezoterikáról, utána
pedig az asztrális világ és a devachán kapcsolatáról és összefüggéséről beszél.
1908.
március 8.: ROTTERDAM. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást tart
a nagy holland kikötővárosban, utóbbit az ezoterikus életről, előbbit pedig a
rózsakeresztes beavatásról.
1908.
március 9-10.: NIMWEGEN (a város neve németül Nimwegen vagy Nymwegen, hollandul
Nijmegen). Rudolf Steiner itt egy nyilvános és két Zweig-előadást tart: a március
9-i Zweig-előadás a magasabb megismerés fokozatairól szól, az ugyanaznap
tartott nyilvános előadás pedig ismét a rózsakeresztes beavatásról. A március
10-i Zweig-előadás is ehhez a témához kapcsolódik, címe: A rózsakeresztes
ezoterika és a kozmosz fejlődése.
1908.
március 10-11.: ARNHEIM (a város neve németül Arnheim, hollandul Arnhem).
Rudolf Steiner még március 10-én, a nimwegeni rózsakeresztes előadása után
továbbutazik későbbi hollandiai előadásainak egyik fontos helyszínére,
Arnheimbe, ahol még aznap egy nyilvános előadást tart Az ember életútjáról a
szellemtudomány megvilágításában, másnap pedig az arnheimi Zweigben tart
előadást.
(Rudolf
Steiner 1908. márciusi hollandiai előadásainak anyaga az Adalékok Rudolf
Steiner műveinek összkiadásához című sorozat 60. kötetében jelent meg, lásd BGA 60.)
Rudolf
Steiner március 12-én érkezik vissza Berlinbe, ahol a következő napokban három
előadást is tart: március 12-én az Építészek Házában megrendezett nyilvános
sorozatát folytatja: Az ember hivatása és foglalkozása a szellemtudomány
fényében (GA 56); március 14-én a berlini Zweigben tart előadást: A
teozófia viszonya a filozófiához; március 16-án pedig a tagoknak szóló
zártkörű ciklusát folytatja: A kozmosz, a Föld és az emberiség fejlődése
(GA 102).
|
Utolsó frissítés ( 2008. október 19. )
|
2008. február 13. |
(Richard
Wagner halálának 125. évfordulóján)
1908.
február 16-26.
Rudolf
Steiner az év harmadik nagy előadó körútját teszi Németországban
(Berlin-Lipcse-Weimar-Kassel-Bielefeld-Hannover-Berlin)
1908.
február 16-17.: LIPCSE. Szászország „második” fővárosában, Bach munkásságának
egyik központjában és 1750-ben bekövetkezett halálának helyszínén, Wagner
szülővárosában, illetve a Napóleon elleni „népek csatájának” (1813) színhelyén - ami (Rudolf Steiner elmondása szerint) a harcok
drámaisága és az óriási emberveszteség révén még csaknem száz (kétszáz…)
esztendő elteltével is érzékelhető nyomot hagyott a hely éteraurájában,
Lipcsében tehát - Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást tart, utóbbit a
január elején elkezdett berlini ciklus témájában a csoportlelkekről (GA 102),
előbbit pedig az 1907. október 17-i előadás „ismétléseként” a válaszút előtt
álló természettudományról (GA 56). Ezt követően a hallgatóságban felmerülő
kérdésekre válaszol.
1908.
február 18-19.: WEIMAR. A szász kulturális centrum után Rudolf Steiner szintén
egy nyilvános és egy Zweig-előadást tart Türingia - illetve egész Németország egyik - szellemi központjában, Weimarban, a német klasszika
fővárosában, Bach életútjának és munkásságának egyik fontos - és éppen kétszáz (illetve háromszáz) évvel ezelőtt
kezdődő - állomásán, Goethe és
Schiller együttműködésének színhelyén, ahol 1850-ben sor kerül Wagner - a Grál témaköréhez kapcsolódó, Parszifál fiáról, a
hattyús lovagról szóló, magyar vonatkozásokkal is rendelkező - Lohengrinjének ősbemutatójára. Rudolf Steiner
itt is a berlini nyilvános és zártkörű ciklusok tematikáját folytatja (GA 56 és
102), így például megismétli A Föld kezdete és vége című előadását.
1908.
február 20-22.: KASSEL. A Németország két jelentős szellemi centrumát:
Türingiát és Vesztfáliát (az eisenachi Wartburgot és Weimart Detmolddal és
Paderbornnal) összekötő városban, a rózsakeresztesség megnyilatkozásának egyik
fontos helyszínén Rudolf Steiner két nyilvános és egy Zweig-előadást tart:
előbbieket a gonosz eredetéről és az igazság szelleméről, utóbbit pedig a Goethe
műveiben fellelhető ezotériáról és a Rejtelmek című karácsonyi és
húsvéti beavatási költeményéről.
1908.
február 23.: BIELEFELD. Rudolf Steiner egy nyilvános előadást tart a Vesztfália
keleti részén, Németország egyik legfontosabb szellemi központjában, Detmold és
Paderborn közelében, a Teutoburgi-erdő északi oldalán fekvő városban: Isten
és a halhatatlanság a szellemtudomány fényében.
1908.
február 24-25.: HANNOVER. Rudolf Steiner egy nyilvános és egy Zweig-előadást
tart Alsó-Szászország fővárosában, Osztfália központjában, (a Wagnerhez
hasonlóan lipcsei születésű) Leibniz városában: február 24-én Az embert
befolyásoló Hold-, Mars-, Vénusz- és Szaturnusz-lényekről beszél a berlini
zártkörű ciklus témájában (GA 102), február 25-én (Rudolf Steiner 47.
születésnapján) pedig Richard Wagner és a szellemi világ kapcsolatáról szól.
Rudolf
Steiner február 26-án érkezik vissza BERLINBE, ahol a következő napokban
két előadást tart: február 27-én az Építészek házában folytatódó nyilvános
ciklus keretében az „egészségláz” kérdését vizsgálja a szellemtudomány fényében (GA 56), február 29-én a berlini Zweigben pedig A
szellemi lények hatása az emberre című sorozat negyedik részeként a formaszellemekről beszél (GA 102).
(márciusban
folytatjuk)
|
Utolsó frissítés ( 2008. április 14. )
|
2008. január 29. |
1908.
január 28. - február 12.
Rudolf Steiner 1908. január-februári előadó körútjai Rudolf
Steiner az új esztendő második nagy előadó körútját teszi Németországban,
Hessen tartomány déli területein és a Rajna-vidék középső (pfalzi) részén,
előbb a Rajna-Majna-, majd a Rajna-Neckar-torkolat környékének nagyvárosaiban, azután ettől kissé
délebbre, a baden-württembergi, sváb-alemann területek központjában (Berlin - Frankfurt - Wiesbaden - Mainz - Heidelberg - Mannheim - Karlsruhe - Pforzheim - Stuttgart - Berlin) (az útvonalat a mellékelt térképen a közbülső, szaggatott vonal
jelzi)
1908.
január 28., január 30. és február 2.: FRANKFURT. Rudolf Steiner két nyilvános
és egy tagoknak szóló Zweig-előadást tart Majna-Frankfurtban, Goethe
szülővárosában, előbbieket az aktuális berlini nyilvános ciklus témájában: A
lélek és a szellem megismerése, illetve A Föld kezdete és vége (GA
56), utóbbit pedig Az ásványok, a növények és az állatok csoportlelkei
címmel a január 6-án elkezdett berlini zártkörű sorozat „ismétléseként” (GA
102).
1908.
január 29. és február 1.: WIESBADEN. Rudolf Steiner két nyilvános előadást tart
Hessen (a Rajna jobb partján fekvő) déli fővárosában: Az ember lénye a
szellemtudomány fényében, illetve A halál titka és az élet rejtélye
(utóbbi az 1907. november eleji, halottak heti ausztriai előadások egyik témájának
„folytatása”).
1908.
január 31.: MAINZ. A Rajna túlsó partján, a Majna (Main) folyó
torkolatának városában, a középső Rajna-vidék (Rheinland-Pfalz)
központjában Rudolf Steiner egy nyilvános előadást tart A vallás, a tudomány
és a teozófia viszonyáról.
1908.
február 2. és február 4.: HEIDELBERG. A február 2-i frankfurti előadás után
Rudolf Steiner még aznap (és ugyanarról a témáról) tart egy Zweig-előadást a
Neckar folyó partján fekvő német egyetemi városban, Heidelbergben: Az
ásványok, a növények és az állatok csoportlelkei. A bolygórendszer keletkezése
(GA 102). Két napra rá egy nyilvános előadás hangzik el ugyanitt: A
természettudomány - válaszúton,
lásd 1907. október 17. (GA 56).
1908.
február 3.: MANNHEIM. A heidelbergi előadások között Rudolf Steiner egy
nyilvános előadást tart a Neckar rajnai torkolatának városában, Mannheimban: A
férfi és a nő a szellemtudomány fényében (GA 56).
1908.
február 5-6.: KARLSRUHE. A Tanítómester egy zártkörű és egy nyilvános előadást
tart a Rajna és a Fekete-erdő között fekvő városban, a Badeni hercegség
székhelyén, Kaspar Hauser szülővárosában: a február 5-i zártkörű előadás témája
a Golgotai Misztérium, a másnapi nyilvános előadás címe pedig Az ember
életútja szellemtudományos megközelítésben.
1908.
február 7.: PFORZHEIM. Karlsruhe és Stuttgart között félúton Rudolf Steiner egy
nyilvános előadást tart a badeni őrgrófok egykori székhelyén.
1908.
február 8-11.: STUTTGART. Rudolf Steiner három zártkörű (ebből két Zweig-) és
egy nyilvános előadást tart Baden-Württemberg tartomány fővárosában, a német
területek délnyugati (sváb) részének központjában, Hegel szülővárosában: a
február 8-án, 9-én és 11-én az előrehaladottabb tagok számára tartott zártkörű
előadások témája A másvilág Földre gyakorolt hatásai (GA 102), a február
10-i nyilvános előadás tárgya pedig A Föld kezdete és vége (GA 56).
Rudolf
Steiner február 12-én érkezik vissza BERLINBE, ahol a következő napokban két
előadást tart: február 13-án az Építészek házában folytatja A lélek és a
szellem megismerése című nyilvános előadássorozatát: Betegségőrület [és
egészségláz] a szellemtudomány fényében, lásd 1907. december 3. és 5. (GA
56); február 15-én pedig a berlini Zweigben viszi tovább a tagoknak szóló
előadásciklusát: Bolygónk fejlődése - a Föld korábbi megtestesülései mint szellemi lények
tettei (GA 102).
|
Utolsó frissítés ( 2008. április 14. )
|
2008. január 18. |
1908. január-február (1)
1908
januárjában és februárjában Rudolf Steiner három nagy előadó körutat is tesz. 1908.
január 10-én Berlinből indul az új esztendő első előadóútjára.
1908.
január 10-23.
Rudolf
Steiner német-svájci-magyar (szász-svájci-bajor-magyar) előadó körúton
(Berlin-Lipcse-Szent Gallen-München-Budapest-Berlin)
1908.
január 10-12.: LIPCSE. Rudolf Steiner két nyilvános és egy zártkörű előadást
tart Szászország (a délkelet-német területek) „második fővárosában”. Január
10-én és 11-én megismétli a férfi, a nő és a gyermek szellemtudományos
megvilágításával kapcsolatban 1907. november 14-én Berlinben, december 10-én
Stuttgartban és 1908. január 9-én Berlinben elhangzott előadásait (GA 56),
január 12-én pedig a lipcsei Zweigben tart előadást az asztrális és a szellemi
világ okkult jelképeiről és szimbólumairól.
1908.
január 13-14.: SZENT GALLEN. Svájc északkeleti német részének egyik jelentős - a Bodensee, a sváb tenger déli oldalához közel fekvő,
ír szerzetesek által alapított, (Bázeléhez hasonló) magyar
vonatkozásokkal is rendelkező („a magyarok nyilaitól ments meg, Uram,
minket” fohász) - városában Rudolf Steiner egy nyilvános és egy zártkörű előadást tart,
előbbit az ember életútjáról a szellemtudomány szempontjából.
1908.
január 15-17.: MÜNCHEN. Rudolf Steiner egy nyilvános és két zártkörű előadást
tart Bajorország fővárosában: a január 16-i nyilvános előadáson megismétli a
válaszút előtt álló természettudományról tartott előadását, lásd 1907. október
17. (GA 56), január 15-én és 17-én pedig egy-egy Zweig-előadást tart Münchenben
a január 6-án elkezdett berlini ciklus témájában: Egyes érzékfeletti lények
hatása az emberre (GA 102).
1908.
január 18-22.: BUDAPEST. Az 1908-as év első előadó körútjának végállomásaként
Rudolf Steiner öt napig tartózkodik a magyar fővárosban (idei első előadóútján
itt időzik a legtovább), és három nyilvános előadást tart a reinkarnációról, a
karmáról és az ember „családfájáról”, január 18-án, 20-án és 22-én. (Fontos
megjegyeznünk, hogy Rudolf Steiner 1906-ban, 1907-ben és 1908-ban is az év
legelején, mindig január-februárban tartózkodott Budapesten.) - Előadásainak Hans Schmidt által összeállított jegyzéke
szerint az 1908. január 22-én megtartott budapesti előadás Rudolf Steiner 1666.
nyilvános megszólalása. S bár az 1907 februárjában tartott első két budapesti
előadásához hasonlóan sajnálatos módon erről a három 1908-as budapesti
előadásáról sem készült (vagy nem maradt fenn) lejegyzett szöveg, illetve gyorsírásos
jegyzet, mindazonáltal e budapesti előadások szavai sem vesztek el vagy
szálltak a semmibe, s bár más formában ugyan, de ezek a kisebb budapesti
ciklusok is fennmaradtak. Külön is hangsúlyoznunk kell Rudolf Steiner budapesti
előadásainak témaválasztását: ahogyan majd az 1909-es budapesti ciklusban is
láthatjuk, a karma és a reinkarnáció témája, az inkarnációs kérdések és az
emberiség szellemi vezetése áll már 1907-ben és 1908-ban is Rudolf Steiner
budapesti előadásainak középpontjában. Komoly szellemi okai vannak, hogy éppen
a magyar főváros volt Rudolf Steiner korai karma-előadásainak, korai karmikus
és inkarnációs közléseinek egyik fontos helyszíne. Nem véletlenül kerülnek majd
az 1909-es budapesti sorozat előadásai az összkiadásnak A spirituális ökonómia
elve - reinkarnációs
kérdésekkel összefüggésben. Az emberiség szellemi vezetésének egyik aspektusa című, rendkívüli jelentőségű kötetébe (GA 109/111).
Az
1908-as budapesti előadások ugyanakkor mintegy összekötő kapcsot jelentenek
Rudolf Steiner 1907-es első budapesti előadásai, illetve az 1909-es Budapesti
Teozófiai Kongresszus alkalmával tartott rózsakeresztes ciklusa között:
a Tanítómester 1908 januárja után legközelebb csak 1909 Pünkösdjén jár
Budapesten. A magyarországi antropozófia (illetve szellemtudományi és történelmi
szimptomatológiai szempontból egész Magyarország) tragédiája, hogy - nyilván a Budapesti Kongresszuson történtek miatt is,
előadói munkásságának más kelet-közép-európai, osztrák-magyar monarchiabeli helyszíneivel, például Prágával
és Béccsel ellentétben, ahol később is fontos ciklusokat tart - Rudolf Steiner ekkor, 1909-ben jár utoljára a magyar
fővárosban, s minden bizonnyal Magyarországon is.
Rudolf Steiner budapesti előadásai (1907-1909)
1907:
két előadás (kétrészes kis ciklus)
február
24.: Az érzékfeletti világ kutatása és ennek jelenkori küldetése
február
26.: A teozófia alapvető tanításai
1908:
három előadás (három részből álló kis ciklus)
január
18.: Reinkarnáció
január
20.: Karma
január
22.: Az ember „családfája”
1909:
Rudolf Steiner (nagy) budapesti előadássorozata (Rózsakeresztes
szellemtudomány) (tíz részből álló ciklus + két másik előadás és egy
megnyitó beszéd) a Teozófiai Társaság európai szekcióinak 5. nemzetközi
kongresszusán (1909. május 30. - június 12.) (részletesen lásd az 1909-es év taglalásakor)
Az
1909-es budapesti előadássorozat Rudolf Steiner harmadik nagy rózsakeresztes
ciklusa
(München - Kassel - Budapest):
1.
rózsakeresztes ciklus: MÜNCHEN (1907. május-június) (GA 99) (Müncheni Pünkösdi Kongresszus)
2.
rózsakeresztes ciklus: KASSEL (1907. június) (GA 100)
3.
rózsakeresztes ciklus: BUDAPEST (1909. [május]-június) (GA 109/111) (Budapesti Pünkösdi
Kongresszus)Rudolf Steiner 1908. január-februári előadó körútjai
Guenther
Wachsmuth a Rudolf Steiner életútjáról (A szellemtudomány születéséről)
szóló művében külön kiemeli, hogy 1908-ban Rudolf Steiner első külföldi
előadóútja ismét Svájcba és Magyarországra (ezúttal Szent Gallenbe és
Budapestre) vezet. Ahogyan az 1907-es évvel (Bázellel és Budapesttel)
kapcsolatban már utaltunk rá (és ahogy azt a mellékelt ábra is mutatja), Rudolf
Steiner 1908 januárjában tett előadó körútja is jelzi Közép-Európa nyugati és
keleti határait.
Rudolf
Steiner 1908. január 23-án érkezik vissza BERLINBE, ahol este Az állatok
lelke a szellemtudomány fényében című előadással máris folytatja nyilvános
előadássorozatát az Építészek házában. Itt az állatok állítólagos
intelligenciájáról Rudolf Steiner a következőket mondja: „Így az olyan képességek,
mint az érzékfeletti emlékezet, az érzékfeletti képzelőerő és értelem vagy
intelligencia, nem az állatokban, hanem az állatok fölött
találhatók”. Ez az előadás A lélek és a szellem megismerése című ciklus
8. része (GA 56).
1908.
január 25-26-án Rudolf Steiner egy kisebb előadóutat tesz a szász fővárosba,
DREZDÁBA, ahol 25-én egy nyilvános előadást tart a János-evangéliumban foglalt
ezoterikáról.
1908.
január 27-án Rudolf Steiner BERLINBEN a tagok számára tart egy előadást a
bolygókról és az állatövről, a január 6-án elkezdett A szellemi lények
hatása az emberre című ciklus második részeként (GA 102).
(folytatjuk)
Rudolf
Steiner, Guenther Wachsmuth, Christoph Lindenberg, Hans Schmidt és Szergej O.
Prokofjev életrajzi műveinek felhasználásával írta: Korcsog Balázs
|
Utolsó frissítés ( 2008. április 14. )
|
2008. január 16. |
1907-1908 Karácsonya
(1907. december 24. - 1908. január 6.)
Az
1907-1908-as évek fordulóját, a Karácsony és Vízkereszt közötti 12 szent nap
első felét, a (Nagy)karácsony és Kiskarácsony (Újév) közti időszakot Rudolf
Steiner Kölnben tölti, a karácsonyi tizenketted második felében (Újév és
Vízkereszt között) pedig Berlinben tartózkodik.
1907.
december 31-én, kiskarácsony előestéjén Rudolf Steiner „megismétli” a december
25-én Kölnben megtartott karácsonyi ünnepi előadását Goethe Rejtelmek
című karácsonyi és húsvéti költeményéről (GA 98).
1908.
január 6-án, a „második” Karácsony, Vízkereszt napján Rudolf Steiner egy új
előadássorozatba kezd Berlinben, a társaság előrehaladottabb tagjai számára,
címe: A szellemi lények hatása az emberre (GA 102). Az első előadás
címe: Néhány dolog az asztrális világról az istenmondák alapján. A kozmikus
és planetáris fejlődés.
Rudolf
Steiner ünnepi előadásai 1907-1908 Karácsonyán tehát:
1907.
december 13. - Berlin (Luca-nap, a német naptár szerint Odília-nap) (GA 101)
1907.
december 25. - Köln (Nagykarácsony) (GA 98)
1907.
december 31. - Berlin (Kiskarácsony) (Ua.)
1908.
január 6. - Berlin (Vízkereszt) (GA
102)
1908.
január 9-én Rudolf Steiner egy nyilvános előadást tart Berlinben, az Építészek
házában: A férfi, a nő és a gyermek a szellemtudomány fényében - A lélek és a szellem megismerése című ciklus
7. előadása (GA 56).
|
Utolsó frissítés ( 2013. április 02. )
|
|